Chévere ©

Nieuws.
Activiteiten.
Contact.
Home.Stichting Chévere.Pitches.Projecthistorie.Friends.Tools.Nieuws.Activiteiten.Contact.

Inleiding

Het idee voor Stichting Chévere is in 2009 ontstaan. Veel mensen zouden wel meer willen doen om anderen te helpen of een bepaalde vorm van vrijwilligerswerk willen verrichten, maar zijn klaar met het zonder gevoel geld storten aan grote organisaties. Zeker nu de laatste jaren tientallen miljoenen euro’s verdampt zijn op de beurs en de exorbitant hoge salarissen van de bestuurders steeds vaker in het nieuws verschijnen, is de betrokkenheid tot onder het nulpunt gedaald.

Okay, maar wat gaan we met dit gegeven doen?

Met dit gegeven zijn we aan de slag gegaan. Om ons heen zijn prachtige initiatieven van mensen die hun ‘hart, ziel & zaligheid’, soms al hun eigen (financiële) middelen in een project stoppen en letterlijk alles achter zich laten om mensen te helpen. Zij hebben vaak veel moeite om fondsen te generen om hun bijzondere werk te blijven doen. Het gaat hierbij om particuliere initiatieven of kleinschalige organisaties die ter plekke hun werk doen. Alles gaat rechtstreeks naar het doel waarvoor zij zich zo hard inzetten. En dat is een van de uitgangspunten van Stichting Chévere: er mag niks aan de strijkstok blijven hangen!

Ø Stichting Chévere richt zich op kleinschalige en/of particuliere initiatieven waar niets aan de strijkstok blijft hangen.

Betrokkenheid & Bewustwording

Wat Stichting Chévere probeert te bereiken is een stuk betrokkenheid, ‘personal involvement’, en ‘bewustwording’ door die betrokkenheid. Stichting Chévere faciliteert de financiële middelen om nu daadwerkelijk zelf wat te kunnen doen! De ‘Vrienden van Chévere’ doneren maandelijks een bedrag van 5 euro. Het gaat er niet om dat we enorme financiële middelen ter beschikking kunnen stellen, maar wel dat we genoeg hebben om  daadwerkelijk iets concreet bij te kunnen dragen.

Stel je een ‘club van 100’ idee voor, dat is ongeveer hoe het eruit komt te zien. Maandelijks is er dus een bedrag van, let’s say, 500 euro beschikbaar.

De praktijk

Stichting Chévere stelt dus de financiële middelen beschikbaar om de leden zelf iets concreets voor anderen te kunnen laten doen. Je hebt je eigen stichting achter je staan, dat is toch geweldig! Denk aan een reis die je maakt in Laos, China of bijvoorbeeld door het getroffen Tsunami-gebied op Sumatra in Indonesië.  Je ziet daar een kleinschalig initiatief van een stichting of locaal persoon en nu kun je voor deze initiatieven daadwerkelijk iets betekenen en bijdragen. Een andere mogelijkheid is dat je bijvoorbeeld iemand kent die een stichting heeft die je graag wil ondersteunen. Of je leest iets in een krant of tijdschrift waardoor je geïnspireerd wordt en waar je graag een bijdrage aan zou willen leveren. De mogelijkheden zijn eindeloos!

Let op: dit kan ook heel goed in Nederland zijn! Ook hier is de nood soms hoog en zijn er schitterende initiatieven om anderen te helpen.

Hierin komt de persoonlijke betrokkenheid terug. Niet alleen selecteer jij je eigen goede doel, het wordt ook jouw kindje! Dat betekent dat jij verantwoordelijk bent voor controle van het eerste uitgangspunt: kleinschalige en/of particuliere initiatieven waar niets aan de strijkstok blijft hangen.

Jij legt en voert de contacten met de betreffende persoon of met de kleinschalige organisatie die je wilt steunen, zorgt dat je weet waar naartoe je het geld moet overmaken en volgt het project. Jouw eigen project!

Het is te gek als je na afloop iets van een foto kunt laten maken van hetgeen we gerealiseerd hebben.  Zie het als een aandenken, voor het ‘archief’. Om aan de andere ‘Vrienden van Chévere’ te laten zien wat we hebben gedaan. En om hen te inspireren. Een klaslokaal bouwen, een toiletgebouw, een stapelbed, een eenmalige sponsering, het maakt niet uit. Het is toch geweldig om terug te kunnen kijken en bij jezelf te denken: dat is iets wat we met zijn allen toch maar even geflikt hebben!

Een kanttekening is dat we concreet doelen willen realiseren. We willen niet dat organisatie of personen van ons afhankelijk worden. ‘In & Out’ en indien mogelijk met als uitgangspunt ‘Als iemand honger heeft, geef hem dan een hengel en leer hem vissen in plaats van de vis te geven’. Je begrijpt de denkmethodiek wel.

Stichting Chévere heeft een hele reële insteek.  We willen de wereld niet veranderen, we willen hem een stukje mooier maken. Bij die reële insteek hoort ook dat mensen het tegenwoordig druk hebben en dat geldt ook voor de ‘Vrienden van Chévere’. Het mag niet teveel tijd kosten en je wilt niet door verplichtingen vast blijven zitten aan je project. Stichting Chévere is iets wat past bij deze tijd(sgeest) en bij de moderne mens die wel graag wil helpen, maar op een manier die bij hem of haar past.

We sluiten onze ogen ook niet voor het feit dat sommige ‘Vrienden van Chévere’ actiever zullen zijn dan andere. Misschien denk je bij jezelf, ik steun het concept volledig, ik begrijp het, maar ik heb geen project om aan te dragen. Ik reis ook niet, dus hoe kom ik nu in contact met het juiste project?

Maak je geen zorgen, dat je het concept omarmt en ‘van jou is’, is het belangrijkste. Het moment waarop je jouw eigen project aandraagt, komt of komt niet. Vergeet niet dat je inspiratie ook uit de krant kunt halen en in Nederland kunt vinden.

Je hebt 100% stemrecht voor de projecten op basis van het ‘democratisch beginsel’ en daarmee oefen je jouw invloed uit.

Ø Persoonlijke betrokkenheid en bewustwording: je eigen project!

Ø Stichting Chévere realiseert concreet doelen

Ø Stichting Chévere heeft een reële insteek, zowel voor haar projecten als voor de ‘Vrienden van Chévere’

Hoe dien je een aanvraag voor een project in?

Eén of twee bestuurleden van Stichting Chévere verzamelen en toetsen de ingediende aanvragen aan de eerdergenoemde ‘randvoorwaarden’. Dit bestuurslid of deze bestuursleden onderhouden ook de contacten met de ‘Vriend van Chévere’ die het betreffende project indient gedurende de looptijd van het project. Hoe je de projecten kunt indienen vind je terug op de website.

Je maakt een ‘pitch’, een soort korte ‘wervende’ reclameboodschap van het project dat jij wilt aandragen. Dit project wordt op de website geplaatst als project voor de volgende maand en alle ‘Vrienden van Chévere’ kunnen daar volgens het democratisch beginsel op stemmen. Het project met de meeste stemmen wordt de maand daarop uitgevoerd.

Er zullen max. 5 projecten per maand op de website worden geplaatst, de overige projecten blijven in het bestand staan. Zorg dus dat van jouw pitch de passie afdruipt!

De structuur van Stichting Chévere

Het Bestuur

Het bestuur bestaat uit een voorzitter, een penningmeester en een secretaris. Bovendien houdt een van de bestuursleden zich bezig met alle juridische aspecten, het andere bestuurslid verzamelt en toetst de ingediende projectaanvragen aan de eerdergenoemde ‘randvoorwaarden’. Dit bestuurslid onderhoudt ook de contacten met  de ‘Vriend van Chévere’ die het betreffende project indient, gedurende de looptijd van het project.

Team website

Team website is verantwoordelijk voor het actueel en draaiend houden van de wesbite, waar onder andere de pitches op worden geplaatst.

Het actiecomité

Een bijzondere plek is weggelegd voor het actiecomité. Zoals hierboven beschreven, hebben we een maandelijkse inleg beschikbaar voor de ingediende projecten. Het kan zijn dat iemand een specifiek of bijzonder project heeft, dat aanzienlijk meer gaat kosten dan via de maandelijkse inleg beschikbaar is.

Bijvoorbeeld: er moet in Afrika een klaslokaal worden gebouwd of een water put geslagen, maar dit gaat 2.533 euro kosten. Het creatieve actiecomité gaat dan aan de slag om te kijken hoe we dit bedrag bij elkaar kunnen krijgen. De ‘Vrienden van Chévere’ zijn mensen die midden in het leven staan en een uitgebreid netwerk hebben. Juist van dit netwerk willen we gebruik maken om dingen te realiseren.

Daarnaast heeft het actiecomité nog een andere taak. Veel dingen moeten zich nog uitkristalliseren,  maar de intentie is 1 of 2 keer per jaar een soort ‘Benefietgala’ te organiseren. Op dit benefietgala willen we inspirerende sprekers uitnodigen die memorabele dingen hebben bereikt. Ook hier is het uitgangspunt om het eigen netwerk te gebruiken om grote dingen voor elkaar te krijgen op deze avonden. En daarmee komen we op een ander belangrijk paradepaardje van Stichting Chévere: LOL!

Ø Stichting Chévere bestaat uit mensen die midden in het leven staan en die hun creativiteit en netwerk gebruiken om dingen te realiseren.

LOL

Het leven hoeft niet zo serieus te zijn en bij Stichting Chévere al helemaal niet. Dat zegt niets over onze gedrevenheid, dat zegt wat over onze levensinstelling.

Het onderwerp ‘LOL’ is ook exact waarom jij bent benaderd. Naast het feit dat we voldoende groot willen zijn om maandelijks voldoende fondsen tot onze beschikking te hebben om concreet iets te kunnen realiseren, speelt ook mee dat als je met je vrienden betrokken bent bij Stichting Chévere, het sowieso leuk voor jezelf is om erbij betrokken te zijn.

Daarnaast heeft het een ‘netwerkfunctie’. Veel mensen binnen Stichting Chévere zul je al kennen, maar het is ook leuk om nieuwe mensen te leren kennen. Wie weet wat daar weer uit voortkomt.

Het gaat er niet om dat we groot zijn of worden, integendeel zelfs. Dat is niet de doelstelling. We willen dat iedereen elkaar kent. We willen dat Stichting Chévere persoonlijk is en ‘betrokken’.  Groot genoeg om voldoende financiële slagkracht te hebben, maar klein genoeg om (straks) iedereen te kennen.

Wie weet hoe dingen zich in de toekomst gaan ontwikkelen, maar vooralsnog willen we gewoon beginnen! Dat jij bent uitgenodigd is een compliment, want dat zegt iets over jou.

Wij hebben niet de intentie groot te groeien.  We willen klein en betrokken zijn en vooral, dat Stichting Chévere van jou is!

Ø Stichting Chévere draait ook om LOL; het hoeft allemaal niet zo serieus te zijn. Gedreven, maar met LOL

Ø Stichting Chévere draait niet om het aantal leden, maar om de juiste leden; betrokken leden.

Ø Er zit (vooralsnog) een ‘vrienden-stop’ op Stichting Chévere

Het concept is belangrijk!

We gaven het net al aan, Stichting Chévere is van jou! Dit speelt een belangrijke rol.

Stichting Chévere is niet van het bestuur, ‘team website’ of het actiecomité. Stichting Chévere is van jou! Je moet het concept ‘voelen’.  Je moet er trots op zijn, er over willen vertellen. En als je er daadwerkelijk iets over vertelt en je voelt van binnen, dit is toch wel erg gaaf..., dan is Stichting Chévere ‘jouw ding’! Dan is Stichting Chévere van jou!

Ø Stichting Chévere is van jou! Daar draait het hele concept om.

ANBI

Stichting Chévere is ANBI. Dat betekent dat donaties boven de 120 euro aftrekbaar zijn bij de belastingaangifte.